Príprava na mobility v rámci našich Erasmus+ projektov neznamená len pobalenie si nevyhnutných vecí a kontrolu povinných dokumentov. Je to komplexnejšia príprava, ktorá zahŕňa aj projektové aktivity, tvorbu prezentácií či videodokumentov, hoci musíme povedať, že oveľa náročnejšie je spracovanie výstupov z jednotlivých dní mobility, ktoré okrem samotných reportov z každého dňa znamenajú aj finalizáciu a posledné úpravy denných videoblogov a eDiaries.
Posledný deň našej mobility v rumunskom meste Zimnicea sme strávili hodnotením práce na projekte, diskusiou o nasledujúcim úlohách a výstupoch.
Dnešný deň sme strávili v Bukurešti. Navštívili sme prírodovedné múzem, ktoré ponúka rozsiahle expozície živočíchov v životných veľkostiach. Exponáty sú rozdelené podľa kontinentov a ich prirodzeného prostredia na sladkovodné, morské a suchozemské.
Dnešný pracovný deň sme začali prehliadkou čističky odpadových vôd, ktorá sa nachádza neďaleko malej miestnej továrničky na sušienky.
V skorých ranných hodinách sme sa vydali na cestu za krásami a históriou Rumunska. Ako prvý sme navštívili hrad Peles, ktorý patrí k najkrajším hradom v Rumunsku a bol sídlom kráľovskej rodiny od čias Karola 1.
Prvý pracovný deň našej mobility v partnerskej škole v meste Zimnicea v Rumunsku sa začal tradičným privítaním chlebom a soľou deťmi oblečenými do krojov.
Zelená škola je environmentálno vzdelávací program, ktorého cieľom je realizácia dlhodobých, praktických a vzdelávacích aktivít, ktoré majú reálny pozitívny dopad na životné prostredie školy a jej okolia. Realizácia tohto programu vytvára pre žiakov priestor pre rozvoj tvorivého a kritického myslenia, kreativity a aktivity.
V pondelok 6. 5. 2019 sa začala druhá krátkodobá výmena skupín žiakov v Heraklione, v hlavnom meste Kréty. Štyria projektoví žiaci opustili lavice našej školy, aby v rámci projektu “Little steps make a big difference, together we care for our home” zasadli do gréckych lavíc a stali sa tak aspoň na týždeň súčasťou gréckeho vzdelávacieho systému.
Zimné mesiace sú za nami a my sa začíname naplno realizovať v našom školskom átriu. Prvou našou aktivitou, prostredníctvom ktorej chceme naše školské átrium pretvoriť na územie chránené školou, je vytvorenie záhonu levandúľ, ktoré sú jednými z dôležitých medonosných rastlín pre naše včelstvo.
Posledný deň projektovej mobility na Slovensku sme opäť pracovali v škole. Aj zahraniční žiaci sa znova zapojili do vyučovacieho procesu, aby sme celý týždeň zavŕšili poslednou naplánovanou aktivitou, ktorou bola tímová práca na výrobe modelu čisticky odpadových vôd. V učebni biológie opäť zavládol pracovný ruch, v ktorom sa miešalo množstvo rozlišných jazykov, ale opäť dominovala angličtina, oficiálny projektový jazyk.
Predposledný deň pobytu žiakov a učiteľov piatich partnerských škôl u nás na Slovensku sme strávili v chladnom a veternom počasí na dvoch miestach, ktoré sú pre našu oblasť z vodohospodárskeho hľadiska veľmi dôležité.
Po dni plnom zážitkov sme sa opäť dnes pustili do environmentálneho vzdelávania na škole. Ústrednou témou dnešného dňa bola voda so špecifickým zameraním na čistenie oceánov. Tento deň sme stavili na intuíciu a prirodzenú túžbu detí hrať sa bez ohľadu na ich vek, doterajšie vedomosti, skúsenosti či zručnosti.
Po namáhavých biologických hodinách sme do utorkového programu zaradili “oddychový deň”, ktorý sa však stále niesol v znamení vody. V dopoludňajších hodinách sme navštívili čističku odpadových vôd v Humennom, ktorá patrí medzi najmodernejšie na Slovensku.
Na našej škole prebieha prvá krátkodobá výmena žiakov partnerských škol. Dnes sme privítali našich partnerských spolužiakov a kolegov učiteľov z Poľska, Španielska, Turecka, Grécka a Rumunska.
Medzinárodný program Eco-Schools (http://www.ecoschools.global), na Slovensku Zelená škola, do ktorého sme sa v septembri zapojili aj u nás, je svetový environmentálny vzdelávací program, ktorého cieľom je podpora školských komunít a realizácia reálnych ekologických potrieb školy a jej blízkeho okolia.
Aj tretí deň prebiehajúceho nadnárodného projektového stretnutia Eco-Schools naplnil naše očakávania. Učitelia spolu so žiakmi partnerskej školy v Jaworzni pre nás pripravili tzv. open lessons. V prvej časti vyučovacej hodiny formou pokusov, bádania a zážitkového učenia sprístupnili žiakom nové učivo, týkajúce sa fyzikálnych vlastností kvapalín a vedenia eletrického prúdu v roztokoch.